dissabte, 1 de desembre del 2018

Discurs del Sopar de l’Agremiat


Regidora, President del Gremi d’Hostaleria, President del Club de Tast, Guardonats, Agremiats, molt bona nit a tothom.

Sitges va gaudir el 2017 d’una temporada turística excel·lent, com no es veia des de feia anys. Amb una ocupació superior al 85% durant els mesos de juny, juliol i agost, el pas següent era constatar la fortalesa del nostre model. Les xifres d’aquest 2018 ho han corroborat. L’ocupació en temporada alta s’ha situat per sobre del 80%, un percentatge a cavall entre l’any anterior i el 2016. Té molt de mèrit, si tenim en compte que el juliol va ser desfavorable climatològicament, i molt més encara si seguim l’evolució dels mesos posteriors. Setembre, octubre i novembre han estat tan bons com ho van estar l’any passat.

La fermesa d’aquests resultats demostra la solidesa d’una destinació i el reconeixement i prestigi d’una marca com la nostra, però també és fruit de l’aliança entre estratègies empresarials i polítiques turístiques adreçades a assolir i mantenir l’excel·lència. És en aquesta idea que voldria centrar la intervenció.

Aquesta nit el Gremi d’Hostaleria de Sitges celebra el Sopar de l’Agremiat a l’Hotel ME. L’operació que s’ha dut a terme en aquest emblemàtic establiment és un exemple clar del model pel qual apostem. Els nous hotels, en aquest cas la remodelació d’un de preexistent, han contribuït a dinamitzar el poble. Ho han fet en la línia d’apostar per un client que busca la qualitat.

Des de l’administració local, ens hem esforçat a estar a l’alçada amb inversions necessàries per al sector. Abans d’esmentar-les, voldria assenyalar un fet que ha estat cabdal per poder fer-les la realitat: l’assoliment del deute zero. Ha estat a finals d’aquest 2018 que hem acabat d’eixugar el deute històric que arrossegava aquest Ajuntament des de fa anys. Vull recordar que el 2012 havíem arribat a tenir un deute bancari de 58,7 milions d’euros, una xifra que ascendia als 72 milions d’euros si hi afegim el deute a proveïdors.

Una gestió acurada ens ha permès passar pàgina, disposar d’una hisenda sanejada i pagar els proveïdors en menys de 30 dies. Aquesta mateixa gestió, ha obert la porta a tirar endavant inversions necessàries per al nostre municipi, algunes d’elles pensades específicament en el sector turístic. En col·laboració amb el Consell Comarcal del Garraf, ben aviat farem de l’edifici de Can Milà el centre de visitants que necessita el Sitges del segle XXI. També hem de destacar la despesa destinada a millorar les nostres platges, amb la vista posada en la prova pilot a Sant Sebastià que en un futur ben proper ha d’obrir les portes a un tracte més respectuós amb el litoral.

Tan o més important que la inversió específica destinada al sector, ho és la que adrecem al conjunt del municipi. L’obtenció de la certificació Biosphere ens obliga a treballar per a esdevenir destinació sostenible. Això vol dir que el turisme no és un compartiment estanc, sinó que participa i es beneficia de l’ecosistema de l’entorn. El que afavoreix els residents també ens fa més atractius de cara al visitant i el turista. Les diferents actuacions destinades a millorar l’entorn van en aquesta línia, com també ho ha de fer el nou contracte del servei de la neteja i recollida de residus, en procés de licitació i que amb totes les millores que ha de representar significarà doblar fins als 6,8 milions d’euros el cost anual del contracte. També voldria destacar el reforç en personal i recursos que hem destinat a la Policia Local [Sitges ha de ser una vila segura per als residents i per als qui ens visiten] i assenyalar també que assumim com a repte la reducció de la venda ambulant il·legal. Ben aviat, esperem anunciar novetats en la lluita per minimitzar aquest fenomen.

Feia referència, a l’inici, a la renovació de la planta hotelera del municipi. Com a destinació que aposta per un turisme de qualitat, és important incidir en els esforços destinats a treballar àmbits genuïns d’un poble com el nostre, que ens han de permetre atraure el client que més ens interessa. En aquest sentit, és remarcable la feina que s’ha fet en el camp del turisme cultural i que he de fer esment al Centenari Maricel, amb la recuperació prevista en aquesta joia noucentista que és un dels nostres principals atractius patrimonials, i a exposicions com la dedicada a l’artista Gustau Violet.

En la mateixa línia, Sitges s’ha refermat en poc temps com a destinació generadora d’esdeveniments de primera línia. L’any passat, celebràvem el cinquantenari del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, el més important del seu gènere al món. Aquest any hem celebrat, amb força èxit, la primera edició del Festival Jardins Terramar, el Festival de Música que necessitava aquesta vila i que esperem que esdevingui festival de música de referència per a tot l’eix de la Diagonal. A aquests dos hi hem d’afegir altres esdeveniments que atrauen força visitants a Sitges, com el Festival Internacional de Patchwork o el Mediterranean Ladies Open. Parlem de cites importants en el calendari sitgetà que segons la data en què se celebren reforcen la temporada alta o bé contribueixen a desestacionalitzar. És el cas del Cheese Fest, endegat aquest mateix any. Aquest és el camí que s’ha de seguir.

Tant les actuacions dutes a terme des de l’administració local com les accions endegades pel sector privat demanen d’una important coordinació. Per aquest motiu, voldria ressenyar la transcendència, ara i més endavant, d’un òrgan de participació com el Consell Assessor de Turisme. Com a govern, ens van decidir a dotar-nos d’aquest instrument, que ha pres decisions que s’han acabat executant. Voldria ressenyar, breument, els estudis endegats per estudiar nous mercats, com el del turisme de casaments, un mercat cada vegada més important al municipi.

El diàleg obert en el sí del Consell Assessor de Turisme és un dels fruits de l’aliança entre estratègies empresarials i polítiques turístiques a la qual feia referència al principi. Un altre dels fruits, de gran transcendència de cara al futur, és el canvi de xip que hem de fer entre tots en el que representa passar d’un model tradicional de promoció turística a un model de gestió. Aquest és el model que ha de garantir un turisme de qualitat en un municipi d’oportunitats per a tothom. Un model que demana la implicació de tots nosaltres, sector públic i sector privat, i que s’ha començat a materialitzar amb iniciatives com la regulació dels Habitatges d’Us Turístic i en el nou Pla d’Usos.

Vaig acabant... Voldria expressar la meva més sincera enhorabona a tots als establiments i professionals que han estat premiats aquesta nit. I també voldria posar en valor la feina duta a terme pel Gremi d’Hostaleria, tant en el seu dia a dia com amb iniciatives d’èxit que contribueixen a dinamitzar el municipi com ho són la Ruta del Xató i el Tapa a Tapa. 

Enhorabona a tots!