Aquesta setmana,
els ciutadans de Sitges podran escollir cinc propostes entre les 72 que han
passat el tall del pressupost participatiu. Per primera vegada, l’Ajuntament de
Sitges destina una partida important del seu capítol d’inversions (un total d’1
milió d’euros) a actuacions que seran directament escollides pels ciutadans en
una clara mostra d’avançar en els processos de democratització i participació
de les institucions. Tan bon punt ens ha estat possible per raons legals (si no
ho hem fet abans era perquè la llei no ho permetia), hem posat en marxa aquesta
iniciativa, que contribuirà a canalitzar noves formes de participació i de
vinculació dels ciutadans amb l’administració municipal.
Però avui voldria
anar més enrere i, amb el vostre permís, parlar-vos de les causes que han
permès que l’Ajuntament pugui invertir aquest milió d’euros en actuacions
decidides directament pels ciutadans. Són les mateixes causes que aquesta
setmana ens han permès anunciar que reduirem l’IBI del 2015 del 0,93 actual al
0,83, una rebaixa substancial i superior a la que legítimament reclamaven els
grups de l’oposició.
I aquestes causes
no són altres que el gir radical de les finances municipals. Quan vam accedir
al Govern Municipal, el mes de juny de 2011, l’Ajuntament es trobava en un
estat gairebé de fallida econòmica. El deute havia arribat als 67 milions
d’euros, que en una corporació municipal de les dimensions de Sitges és d’una
gravetat profundament preocupant, que posava en perill el propi funcionament de
la institució.
Però, tres anys i
mig després, el panorama ha canviat substancialment. Els comptes de
l’Ajuntament funcionen amb la dificultat que acompanya l’actual context, però
amb la solidesa que li han permès les mesures de reactivació i millora dutes a
terme pel Govern.
L’estiu del 2011
l’Ajuntament pagava els seus proveïdors a 30 mesos. Ara ho fa a 30 dies des de
la data d’aprovació de la factura. L’estiu del 2011, el departament de Compres
de l’Ajuntament tenia seriosos problemes per trobar industrials que volguessin
servir a l’Ajuntament. La incertesa que acompanya els comptes i la pèssima
gestió que l’havia dut fins a una situació crítica ens situava en una posició
extremadament complicada. Ara, l’Ajuntament funciona amb els criteris que estableix
una organització que té cura de la seva despesa pública.
Però a base de
racionalitzar la despesa, reduir personal i càrrecs de confiança de
l’Ajuntament, millorar els processos de gestió i renegociar amb les entitats
financeres, els comptes municipals han recuperat les seves coordenades i, el
que és més important, permeten impulsar noves polítiques socials i d’inversió
pública i de reducció de la pressió fiscal.
Això és el que ens
ha facilitat crear, entre moltes altres, iniciatives com el Pla de suport a
l’activitat econòmica i l’ocupació (amb ajuts a petits emprenedors que vulguin
crear el seu negoci a Sitges), impulsar un Festival de Publicitat (que permetrà
potenciar de nou la marca Sitges i generar activitat econòmica), dotar les
família més desprotegides d’un Carnet Blau (amb el qual obtenen importants
descomptes i reduccions en serveis i tarifes públiques) o programar actuacions
de millora (com la reforma de la biblioteca o la propera millora del passeig
Marítim). I ara, complementar-ho amb la destinació d’1 milió d’euros al
pressupost participatiu, que els sitgetans poden decidir amb el seu vot aquesta
setmana.