Divendres inaugurem la 48a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya. El Festival arriba enguany amb l’habitual interès que desperten les seves interessants propostes cinematogràfiques –esperades i anhelades per un públic fidel i entusiasta–, però al mateix temps amb un complet programa d’activitats paral·leles repartides per diversos punts del municipi i una aposta per fer del certamen un focus d’atracció de la indústria audiovisual.
El Festival, no ens cansarem de dir-ho, és una extraordinària carta de presentació i promoció de Sitges. Probablement, la més important, si més no des del punt de vista quantitatiu resulta totalment inigualable. Les dades així ho confirmen: l’impacte econòmic directe que el Festival té sobre Sitges supera els 2,5 milions d’euros i el mediàtic arriba als 60 milions, segons els càlculs elaborats l’any passat per una consultoria sobre les gairebé 14.000 notícies que va generar el Festival, moltes de les quals en els mitjans més importants de Catalunya i l’Estat.
Ho hem vist ja en els darrers dies a través de suplements monogràfics en els mitjans més importants, que han permès imprimir de nou el nom de Sitges i vincular-lo a una de les principals manifestacions culturals que té el país. Però aquest any el Festival fa un nou pas endavant en desenvolupar un vessant paral·lel, que permetrà fer-lo créixer com a esdeveniment, però al mateix temps enriquir-lo professionalment. Es tracta de les accions impulsades per atreure el món de la indústria catalana. El Festival ha convocat trobades i pitchs de presentacions de projectes, que constitueixen un primer pas per a que Sitges, a més de tenir el primer festival de cinema fantàstic el món i la primera manifestació audiovisual de Catalunya, es doti també d’un espai que afavoreixi el mercat sectorial i les oportunitats per als nous talents.
Aquest 2015, el Festival ha obert dues altres portes importants. Per una banda, l’ampliació de pantalles, amb la creació d’un nova sala de cinema al mateix Hotel Melià, però al mateix temps, amb l’adaptació de diferents espais en altres hotels i edificis del centre de la vila (com el mateix Palau de Maricel), amb l’objectiu d’ampliar la influència territorial i repartir-ne el moviment. I, per altra banda i de la manera paral·lela, ha establert el Circuit Fantàstic: una passarel·la comercial repartida per carrers, places i barris de Sitges, que permet respirar el Fantàstic pels quatre costats i amb plena intensitat. Amb aquesta iniciativa –a la qual s’hi han sumat 180 establiments– tots hi guanyem: el Festival i els comerciants i hotelers. És a dir, Sitges.